Tannhelsetjenesten – Nordland fylkeskommune

Ikke vær så sur!

Sammen med Tannhelsetjenesten i Nordland har vi laget en kampanje for å forebygge syreskader på tennene blant unge. Hver tredje ungdom i Norge har syreskader, og årsaken skyldes i stor grad økt inntak av syreholdig drikke som energidrikk og brus.

Oppgaven vår var å lage en kampanje som uten å bruke pekefinger oppfordrer unge til å drikke mindre syreholdig drikke og forebygge nye syreskader.

Hvordan får vi fram dette budskapet best mulig til nettopp denne målgruppen? Ved å lansere det som en ny energidrikk, såklart!

Skjermbilde 2023-09-04 kl. 14.13.36.png

Hovedmålgruppen i kampanjen er ungdom i alderen 13-25 år. Med en ung målgruppe måtte vi finne en strategi og et konsept som treffer dem på deres plattformer, med evnen til å appellere til dem direkte.

Vi ønsket å utnytte den store hypen det er rundt energidrikk sammen med skreddersydd design for sosiale kanaler som vårt hjelpemiddel.

Ved å lansere budskapet som emballasjen til en «ny energidrikk» fanger vi både oppmerksomheten til målgruppen og får formidlet budskapet på en mer effektfull måte enn ved å bruke tradisjonelle plattformer og virkemidler.

Illustrert boks til sure tenner

Kampanjen går over hele Nordland, i alle SoMe-kanaler, Youtube, kino og fysiske uttak på videregående skoler og tannklinikker. I tillegg har vi designet en egen linse på Snapchat for å kunne spre budskapet ytterligere blant målgruppen.

Les mer om kampanjen her og sjekk ut kampanjesiden suretenner.no for mer informasjon.

Kreativt team BYRAA:

Konsept og Art Direction: Tom Rainer Thuv
Tekst og budskapsutvikling: Mari Ruus
Design: Ane Aria Seljeås
Animasjon og 3D: Eivind Roar Pedersen
Webdesign: Marita Solem
SoMe: Espen Kvikstad
Prosjektleder og rådgiver: Selma Bodøgaard